Une “guerre de résistance du peuple”

Brèves de crise

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Une “guerre de résistance du peuple”

Parmi les interprétations diverses et souvent contradictoires qui se développent à propos des événements en Ukraine de l’Est et du Sud, on signalera celle de Daniel Patrick Welch, activiste et écrivain américain, plutôt “dissident” de gauche. Elle s’attache moins aux détails tactiques et opérationnels, aux supputations techniques et manœuvrières des partis en cause, pour s'attacher à en donner une appréciation psychologique et morale générale, sinon une appréciation politique “romantique”. Elle est substantivée par diverses scènes, comme celles de groupes de civils tentant d’arrêter par leur simple présence physique en travers de la route et autour des véhicules des colonnes de blindés des forces envoyées par le pouvoir de Kiev, en général pour ces cas des forces de l’armée ukrainienne. (Face à des groupes irréguliers divers, comme ceux des membres de Pravy Sektor d’extrême droite, de telles occurrences sont impensables.) Pour ceux qui ont un peu de mémoire historique, ces scènes rappellent celles de l’invasion de la Tchécoslovaquie par les forces du Pacte de Varsovie en août 1968, avec l’ironie tragique du renversement des rôles par rapport aux étiquettes pseudo-idéologiques utilisées pour caractériser les uns et les autres.

(La description “romantique“ n’empêche pas Welch de mettre en évidence certains faits particulièrement importants, comme, précisément, la condition mise par le FMI de l’élimination de la révolte de l’Est et du Sud-Est du pays pour obtenir les prêts pouvant “sauver” l’économie ukrainienne, comme d’habitude en écrasant ceux qui en forment les constituants [les citoyens ukrainiens] sous l’exigence de l’austérité prédatrice : «The illegitimate junta has done what its International Monetary Fund masters demanded it do just the other day. Pointedly – and tellingly – the Washington-based IMF, the mafia enforcer of western capital, issued a statement saying that the crushing austerity agreement — already a death sentence for many Ukrainians living at subsistence levels — might have to be “revised” if the chosen cabal in Kiev could not control the rebellious and resource-rich eastern regions, the grand prize in the whole “democracy” charade.» Cette injonction du FMI de liquider la résistance à l'Est et au Sud de l'Ukraine rend un ton symbolique dramatique et en même temps qu'elle constitue une illustration parfaite de ce qui doit être considéré désormais impérativement comme une agression du Système, à visage découvert, contre la résistance antiSystème, et populaire dans ce cas.)

Les observations de Daniel Patrick Welch conduisent à la thèse d’une “guerre du peuple”, mais dans des conditions dramatisées d’une part par les moyens de diffusion du système de la communication, d’autre part par une certaine lenteur de la transformation possible, sinon probable, de l’affrontement en une guerre civile basculant dans la violence complète et incontrôlée. Welch met bien en évidence ce moment de conflit, auquel nous assistons actuellement, dans un texte qu’il publie notamment sur ConsortiumNews, le 3 mai 2014. La dimension romantique qu’il introduit, par exemple avec les réminiscences suggérées des combattants irlandais comme l’armée britannique, constitue une des dimensions du conflit qu’il faut avoir à l’esprit, ainsi que l’émotion qui va avec.

«For a moment, I was afraid that in a fully militarized phase the resistance would be less able to access its chief asset — the people. When war breaks out, soldiers are not forced to confront the humanity of their opponents, and we would no longer see scenes like cordons of ordinary people trying to stop tanks with their bare hands. I was wrong again, I fully admit. The struggle, like life, teaches me something new every day. The people’s resilience is love itself, and I am in awe of their courage; I wake up every morning glad to be alive because I’m glad they are still alive. [...]

»The current crisis presents many such opportunities, not the least of which are those stories and images of people stopping tanks with their own bodies. One moment of particular clarity for me came in an absolutely stunning interview by Graham Phillips of a man on the street in Kramatorsk, who condensed what it’s all about for the people of East Ukraine in two and a half minutes. Eloquent, impassioned and clear, it still brings a lump to my throat.

»“Furthermore, the Banderites who have now come here and want to impose their ideology on us have given us a precious gift because they have awakened for us in East Ukraine our patriotism, which had been dormant for many years.” (“Banderites” is a name for the neo-Nazi militants who spearheaded the Feb. 22 coup which ousted Ukraine’s elected President Viktor Yanukovych. They are proud followers of Stepan Bandera, who led Ukrainian forces in World War II that collaborated with the Nazis in the extermination of Jews and Poles in pursuit of a racially pure Ukraine. The Banderites are contemptuous of the ethnic Russians of eastern Ukraine whom they considered inferior, if not sub-human.)

»The man continued: “This happened because people [in East Ukraine] had forgotten more or less who they used to be, who they had become. The collapse of the Soviet Union in 1991 led to a kind of depression. People saw this event, the collapse of the Soviet Union, as a kind of natural disaster. The Soviet Union fell apart, and the rain came. People didn’t understand what had happened — they were demoralized, they used to believe in their leaders.” “Now people understand that it is not necessary to believe in leaders. We don’t need to believe in any Yanukovich, we don’t need to believe in a Party of Regions. We need to organize ourselves by ourselves– and to remember our own history, remember our own culture. That is our foundation.” “So thank you to all the Banderites who have come into Kiev, and who have made people remember who they are, who they are in the world, and above all why they are here on this earth.”» [...]

»I often dig into my repertoire of Irish Republican songs, a wellspring of sentiment that defines moments like these, encapsulating the often vulgar determination of a people with their backs to the wall: “Go on home, British soldiers, go on home/Have you got no fucking homes of your own?/For eight hundred years we have fought you without fear/And we’ll fight you for eight hundred more...

»A new world is arising right before our eyes, and those who still don’t see it will be consigned to the dustbin of history. Are you ready? Do you hear the people sing? The heroic people of southeast Ukraine are taking a stand for us all, on behalf of the peoples of the world and against the sick and sorry world the Washington consensus wants to sell us.»


Mis en ligne le 5 mai 2014 à 05H07